Police & Quartier [cancelled]

Suite à la tension sur les réseaux sociaux, le musée MIMA a décidé d’annuler l’événement “Police et Quartier” du jeudi 6 avril pour prévenir des menaces qui sont adressées au musée en général et aux membres de la direction artistique en particulier. Raphaël Cruyt, commissaire de l’exposition et organisateur de l’événement, s’excuse auprès des personnes que sa communication a pu blesser par faute d’une explication plus fournie laissant la porte ouverte à une méprise des motivations.

De nombreux commentaires regrettaient de ne pas profiter de l’occasion pour débattre des violences policières, d’autres allant jusqu’à prétendre que le but était d’offrir une vitrine complaisante à la police.

La réalité est toute différente. Le musée a prouvé par le passé et avec cette exposition qu’il faut s’opposer à toute forme de violence et de discrimination. Mais l’événement en question poursuivait un autre but qui appartient à l’exposition actuelle : comment dépasser nos préjugés. La solution proposée est simplement d’organiser des rencontres par le biais de la boxe et des boxeurs. La rencontre imaginée entre boxeurs devaient être sportive et l’occasion ensuite d’un échange informel, sans autre but que de créer un rapport humain. Autrement dit, le souhait était de réunir dans une même pièce des personnes au-delà de leurs différences.

L’idée de l’événement vient de Mohammed Idrissi (Brussels Boxing Academy) et de Raphaël Cruyt (MIMA), et était donc une initiative citoyenne indépendante de toute autorité et financement.

Par ailleurs, le musée continue avec l’exposition « Local Heroes » son travail fédérateur, à mettre en avant ce qui nous unit dans un esprit d’ouverture et de fraternité à travers le sport, ce qui, nous l’espérons, contribue à lutter contre toutes les formes de violences.
Avec l’accueil de plus de 7000 visiteurs, dont 1000 scolaires et près de 500 invités d’associations, le musée poursuit son programme jusqu’au 28 mai 2023.

Als reactie op de spanningen die momenteel op de sociale netwerken heersen, heeft het MIMA museum op woensdag 5 april beslist het evenement “Politie en buurt” van donderdag 6 april te annuleren. Hiermee hoopt het museum ook een einde te stellen aan de bedreigingen die tegen het museum in het algemeen en tegen bepaalde leden van de artistieke directie in het bijzonder worden geuit. Raphaël Cruyt, curator van de tentoonstelling en organisator van het evenement, wenst zich te verontschuldigen zich aan al wiens gevoelens mogelijks zijn gekwetst door het ontbreken van een breder informatiekader, waardoor misverstanden over de aard en de beweegredenen van dit evenement zijn ontstaan.

In veel commentaren op social media werd aangegeven dat het museum verzaakte om deze gelegenheid aan te grijpen om het geweld van de politie aan de kaak te stellen. Sommigen beweerden zelfs dat het de bedoeling was de politie een platform te geven om hun blazoen op te poetsen.

De werkelijkheid is heel anders. Het museum heeft in het verleden en met deze tentoonstelling bewezen dat het absoluut tegen alle vormen van geweld en discriminatie is. Dit evenement had een ander doel, dat bij de tentoonstelling Local Heroes hoort: hoe kunnen we onze vooroordelen overwinnen? De voorgestelde oplossing is eenvoudigweg het organiseren van ontmoetingen via boksen en met boksers. De ontmoeting die het museum voor ogen had, was er puur een van sportieve aard. Een gelegenheid voor een informele ontmoeting met geen ander doel dan een menselijke relatie tot stand te brengen.
Met andere woorden, de wens van het MIMA was om in dezelfde ruimte mensen samen te brengen waarbij hun verschillen worden overstegen.

Het idee voor het evenement kwam van Mohammed Idrissi van BBA (Brussels Boxing Academy) en van Raphaël Cruyt van MIMA, en was dus een burgerinitiatief, onafhankelijk van enige autoriteit of financiering.

Het museum zet met de tentoonstelling “Local Heroes” deze missie voort, door te wijzen op wat ons verenigt in een geest van openheid en broederschap, wat hopelijk zal bijdragen tot de strijd tegen alle vormen van geweld.
Intussen bezochten al meer dan 7.000 bezoekers, waaronder 1.000 schoolkinderen en bijna 500 uitgenodigden van verschillende verenigingen deze tentoonstelling. Vele anderen kunnen dit nog doen tot 28 mei 2023.